Hastane Diyetisyenlerimizden Merve Başer İle 'Bayramda Beslenme' Konulu Söyleşi


11 ayın sultanı Ramazan-ı Şerif ayını geride bırakıp Mübarek Ramazan Bayramının sevincini yaşadığımız şu günlerde, sağlığımızı etkileyecek faktörlerden de kaçınmalıyız.Bu kapsamda Hastane Diyetisyenlermizden Merve Başer ile 'Bayramda Beslenme' konulu bir söyleşi gerçekleştirdik.

'' Ramazan ayında oruç tutan kişiler, beslenme düzenlerinde meydana gelen değişiklikler, öğün sayısının iki öğüne düşmesi, değişen ve zenginleşen öğün içeriği sebebiyle bayramda normal beslenme düzenine geçtiklerinde psikolojik olarak daha fazla yemek yeme eğilimi gösterirler. Halbuki bayram, bir ay boyunca yavaşlayan metabolizmamızı hızlandırmak, beslenme düzenini normale döndürmek için adaptasyon dönemi niteliğinde olmalıdır. Gelin bu çerçeveden bakarak bayramda nasıl beslenmeliyim sorusuna birlikte cevaplar arayalım:

! Metabolizmanızı hızlandırın:

Ramazan boyunca iftar-sahur ve gece öğünleriyle azalan öğün sayısı metabolizmayı yavaşlatan en büyük etmenlerden biridir.Yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak azar azar sık sık beslenerek, ana öğünleri ara öğünlerle destekleyerek mümkündür. Düzenli yapılan fzikse aktivitenin de metabolizma hızına olumlu etkisi unutulmamalı, hafif tempolu yürüyüşler bayramla beraber hayatımıza adapte edilmelidir.

! Kahvaltı öğününe dikkat edin:

Ramazan süresince en çok özlenen öğün kahvaltıdır. Bayram kahvaltılarında hafif besinler tercih edilmeli, kızartma,ağır hamur işleri, börekler, işlenmiş et ürünlerinden, reçel, bal gibi tatlı seçimlerden uzak durulmalıdır. Kahvaltı için sofranızda; peynir çeşitleri, domates, salatalık, söğüş sebzeler, süt, tam tahıllı ekmek, haşlanmış yumurta bulundurmalı ve porsiyonları küçük tutmalısınız.

! Tatlılara ve ikramlara hayır demeyi öğrenin:

Bayramların vazgeçilmezi olan şerbetli tatlılar, börekler, sarmalar ve çikolatalar alınan kalori miktarını arttırmakta aynı zamanda Ramazan boyunca boş kalan sindirim sisteminde problemlere sebep olmaktır. Tatlı ihtiyacını azaltmak için kan şekeri ara öğünlerle dengelenmeli, ağır, şerbetli tatlılar yerine dondurma, taze meyve veya sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Ikramlar konusunda seçici olunmalı, sunulan tatlı ve çikolatalara hayır demeyi öğrenmeliyiz.

! Sıvı tüketimine dikkat edin:

Ramazan bayramı itibari ile su içme alışkanlığımızı geri kazanmalıyız. Günlük en az 8-10 bardak su içilmeli, ayrıca sıvı tüketimini arttırmak için mevsim meyvelerinden yapılan kompostolar, ayran, sade soda günlük beslenmeye eklenmelidir.Aşırı çay kahve tüketimi alınan kafein miktarını arttıracağından dikkatli olunmalı, daha çok bitkisel çaylar tercih edilmelidir.

! Kronik rahatsızlığı olanlar için önemli noktalar:

Şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı vb. sağlık problemi olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine özellikle dikkat etmelidir. Tereyağı, margarin veya hayvansal yağlar kullanılmış yemekler, ağır hamur tatlıları, şekerler, çok tuzlu, kalorisi yüksek yiyeceklerden uzak durulmalı, sindirim sistemini fazla yormayan hafif besinler tercih edilmelidir.Şeker hastası olan bireyler ağır tatlılar yerine, sütlü ve meyveli tatlıları tatlandırıcı ile hazırlayabilir veya light dondurma kullanabilirler. Ayrıca 0-12 yaş çocuklar, büyüme-gelişmeye hiçbir katkısı olmayan çikolata ve şeker gibi boş enerji kaynaklarından uzak durmalıdır.


Bayram için püf noktalar:

! Bayram sofralarında geçirilen zamanın uzun olması yenilen yemek miktarını da arttırabilir bu yüzden sofrada çok uzun süre vakit geçirmeyin.

! Besinler iyi çiğneyin, yavaş yavaş, azar azar ve sık beslenip midenizin yükünü hafifletin.

! Barsak hareketlerinin düzenlenmesi için sebze ve meyve tüketiminizi arttırın, yeterli miktarda su tüketin.

! Yemekleri pişirirken ızgara, fırınlama, buğulama, haşlama yöntemlerini kullanın.

! Salatalarınıza ekstra yağ ve sos eklemeyin. Her öğünde salata bulundurun.

! Ramazan boyunca önerilen sahur yemeklerini Ramazan sonrası gece yemeği şeklinde sürdürmeyin, gece öğünde meyve, yoğurt gibi besinler tercih edin.

! Bayramı tatille birleştiren bireyler, ikramlıklara verilen red cevabını açık büfelere de verin. Tabağınıza yiyebileceğiniz kadar besin alın. Her besin grubundan yiyecek seçerek tabağınızı zenginleştirin. Öğle ve akşam yemeklerinde ızgara et/tavuk/balık ve bol salata gibi hafif yiyecekler tercih edin.

! Egzersizi unutmayın. Günde 30-45 dk yürüyüş ile yaptığınız beslenme kaçaklarını dengeleyin.

! 10 adet yaprak sarma yediğinizde günlük beslenmenizden 2 dilim ekmek azaltın.

! 1 dilim börek için günlük beslenmenizden 2 dilim ekmek + 1 dilim peynir azaltın.

! 1 dilim baklavayla aldığınız kaloriyi harcayabilmek için 1 saat tempolu yürümeniz gerektiğini unutmayın.

Iyi bayramlar...''

Yorumlar


Yorum bulunamadı.

© İzmit Seka Devlet Hastanesi 2017