Diyetisyenimiz Merve Başer İle 'Bayramda Nasıl Beslenmeliyiz' Adlı Söyleşi


11 ayın sultanı Ramazan-ı Şerif ayını geride bırakıp Mübarek Ramazan Bayramının sevincini yaşadığımız şu günlerde, sağlığımızı etkileyecek faktörlerden de kaçınmalıyız.Bu kapsamda Hastane Diyetisyenlerimizden Merve Başer ile 'Bayramda Beslenme' konulu bir söyleşi gerçekleştirdik.

            Ramazan ayında uzayan açlık süresi ve akabinde hakim olunamayan iştah, kültürel mirasımızla zenginleşen iftar-sahur sofraları, tatlı ikramları; bizi fazla kilolar ve bozulmuş bir beslenme düzeniyle başbaşa bıraktı. Şimdi, yavaşlayan metabolizmayı hzılandırmak, sağlıklı beslenme alışkanlıklarını hayata geçirmek ve iştah kontrolü sağlamak bayramdaki en büyük hedefimiz!

             Metabolizmamızı hızlandıralım: Ramazan boyunca iftar-sahur ve gece öğünleriyle azalan öğün sayısı metabolizmayı yavaşlatan en büyük etmenlerden biridir.Yavaşlayan metabolizmayı hızlandırmak azar azar sık sık beslenerek, ana öğünleri ara öğünlerle destekleyerek mümkündür. Düzenli yapılan fiziksel aktivitenin de  metabolizma hızına olumlu etkisi unutulmamalı, hafif tempolu yürüyüşler bayramla beraber hayatımıza adapte edilmelidir.

            Kahvaltı öğününe dikkat edelim: Ramazan süresince en çok özlenen öğün kahvaltıdır. Bayram kahvaltılarında hafif besinler tercih edilmeli, kızartma,ağır hamur işleri, börekler, işlenmiş et ürünlerinden, reçel, bal gibi tatlı seçimlerden uzak durulmalıdır. Kahvaltı için soframızda; peynir çeşitleri, domates, salatalık, söğüş sebzeler, süt, tam tahıllı ekmek, haşlanmış yumurta bulundurmalı ve porsiyonları küçük tutmalıyız.

            Tatlılara ve ikramlara hayır demeyi öğrenelim: Bayramların vazgeçilmezi olan şerbetli tatlılar, börekler, sarmalar ve çikolatalar alınan kalori miktarını arttırmakta aynı zamanda Ramazan boyunca boş kalan sindirim sisteminde problemlere sebep olmaktır. Tatlı ihtiyacını azaltmak için kan şekeri ara öğünlerle dengelenmeli, ağır, şerbetli tatlılar yerine dondurma, taze meyve veya sütlü tatlılar tercih edilmelidir. Ikramlar konusunda seçici olunmalı, sunulan tatlı ve çikolatalara hayır demeyi öğrenmeliyiz.

 

            Su tüketimini arttıralım: Ramazan bayramı itibari ile su içme alışkanlığımızı geri kazanmalıyız. Günlük en az 8-10 bardak su içilmeli, ayrıca sıvı tüketimini arttırmak için mevsim meyvelerinden yapılan kompostolar, ayran, sade soda günlük beslenmeye eklenmelidir.Aşırı çay kahve tüketimi alınan kafein miktarını arttıracağından dikkatli olmalı, daha çok bitkisel çaylar tercih etmeliyiz.

            Kronik rahatsızlığı olanlar için önemli noktalar: Şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı vb. sağlık problemi olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine özellikle dikkat etmelidir. Tereyağı, margarin veya hayvansal yağlar kullanılmış yemekler, ağır hamur tatlıları, şekerler, çok tuzlu, kalorisi yüksek yiyeceklerden uzak durulmalı, sindirim sistemini fazla yormayan hafif besinler tercih edilmelidir.Şeker hastası olan bireyler ağır tatlılar yerine, sütlü ve meyveli tatlıları tatlandırıcı ile hazırlayabilir veya light dondurma kullanabilirler. Ayrıca 0-12 yaş çocuklar, büyüme-gelişmeye hiçbir katkısı olmayan çikolata ve şeker gibi boş enerji kaynaklarından uzak durmalıdır.

            Bayram için öneriler:
           

  • Bayram sofralarında geçirilen zamanın uzun olması yenilen yemek miktarını da arttırabilir bu yüzden sofrada çok uzun süre vakit geçirmeyin.
  • Ramazan boyunca önerilen sahur yemeklerini Ramazan sonrası gece yemeği şeklinde sürdürmeyin, gece öğünde meyve, yoğurt gibi besinler tercih edin.
  • Bayramı tatille birleştiren bireyler, ikramlıklara verilen red cevabını açık büfelere de verin.Tabağınıza yiyebileceğiniz kadar besin alın. Her besin grubundan yiyecek seçerek tabağınızı zenginleştirin. Öğle ve akşam yemeklerinde ızgara et/tavuk/balık ve bol salata gibi hafif yiyecekler tercih edin.
  • Egzersizi unutmayın. Günde 30-45 dk yürüyüş ileyaptığınız beslenme kaçaklarını dengeleyin.

            Iyi bayramlar...

Yorumlar


Yorum bulunamadı.

© İzmit Seka Devlet Hastanesi 2017